Tuesday, June 4th, 2013
Kymmenentenä toukokuuta postauksen otsikkona oli teorbi, tänään tetrapodi. Edellinen on soitin, jälkimmäinen ei soi.
Tetrapodi on nelisakarainen betonijärkäle, jonka käyttötarkoituksena on aallonmurtajan vahvistaminen erityisen haasteellisissa oloissa. Ideana on, että tetrapodivalli taltuttaa aaltojen voiman päästämällä läpi osan sitä vastaan vyöryvästä vedestä.
Loistava näyte tetrapodin toimivuudesta on Berlevågin satama Finnmarkissa.
Perjantai-ilta Berlevågissa oli heikkotuulinen ja lämmin, ja satamassa olisi odottanut näkevänsä enemmänkin väkeä. Aallonmurtajilla seisoskeli laivoja odottamassa vain neljä paikallista ihmistä ja kaksi turistia. Lisäksi paikalla oli viisi merisirriä ja ainakin tuhat vuoden ikäistä pikkukajavaa.
Hurtigruten-alukset saapuivat ajallaan, idästä MS Richard With ja lännestä MS Finnmarken. RW on kuuluisan rannikkolinjan perustaja, jonka muistomerkki on pystytetty Stokmarknesin satamaan. Samassa paikassa sijaitsee erinomaisen tasokas ja mielenkiintoinen Hurtigruten-museo.
Richard With tuli satamaan ensin, ja Finnmarken odotteli vuoroaan merellä. Kun alukset myöhemmin kohtasivat ja tervehtivät toisiaan, saimme kuulla veret seisauttavan sumutorvisinfonian.
PS
Kaveri kävi kesällä Berlevågissa ja löysi satama-alueelta blogitekstiä täydentävän tiedon. Aallonmurtajan vahvistamiseen on käytetty 11 000 tetrapodia ja 6 000 suurta kallionlohkaretta.