Koska pidän Huovisesta, Haanpäästä ja koirista, minulle Hailuodon teatterifestivaalin odotetuinta antia olivat koira-aiheiset esitykset: Kylän koirat ja Herra tohtori, kirkko ja porvarin jäniskoira. Kummankin dramatisoinnista ja ohjauksesta vastasi Operaatio Paulaharjusta tuttu Jouni Rissanen.
Huovisen tekstiin perustuva Kylän koirat lienee ollut dramaturgisesti liiankin haasteellinen tapaus, ja lopputulos jäi jotenkin hajanaiseksi, sarjaksi hauskoja yksittäisiä kohtauksia. Punainen lanka puuttui samaan tapaan kuin irrallaan juoksentelevien koirien tekemisistä. (Ennen vanhaan koirat viettivät kevättalvisin laatuaikaa kaupungeissakin eikä pelkästään kylillä.)
Sen sijaan Haanpään tekstit ovat maallikkona asiaa arvioiden suurelta osin herkullista materiaalia näyttämölle muokattavaksi. Kenen tahansa on helppo kuvitella tohtorin ja jäniskoiran pistäytyminen kirkossa. Tekstin suppeus on jonkinasteinen ongelma: tarina ei yksinään oikein riitä teatteriesityksen pohjaksi.
Jouni Rissanen istutti koiraepisodin osaksi haanpääläistä kansanelämän tarkastelua ja sai aikaan toimivan kokonaisuuden. Joku varmaankin tulkitsi esityksen lähteneen lapasesta, mutta minusta se rokkasi tapahtuman luonteeseen sopivalla tavalla.
Juha Hurme oli dramatisoinut ja ohjannut Samuli Parosen esikoisteokseen perustuvan esityksen Kesä Aataminkylässä. Anna Kuusamo teki loistavan roolityön 7-vuotiaana poikana. Näyttämönä toimi vanhan luotolaistalon pihapiiri, ja Tomi Alatalo näppäili sähkökitaraa heinikkoon unohtuneen hevosvetoisen haravakoneen päältä.
Valinnallaan Hurme patisteli jälleen Samuli Parosen pariin. Tällä kertaa yllytys tuotti tulosta ja osui otolliseen maaperään: Hailuodosta palattuani olen lukenut Paroselta jo kaksi kirjaa ja pitänyt mahdottomasti kummastakin. Samuli Paronen taisi olla Hailuodon tärkein tuliainen.
Kehuin Pöllän Shakespeare-esitystä (Hurme – Väliahde) jo edellisessä postauksessani. Kyseessä oli teatteri-ilmaisultaan melko perinteinen esitys, jolle erikoinen ympäristö tarjosi vaikuttavan näyttämön. TTT:n estradilla kunnostautunut Eriikka Väliahde loisti myös Pöllässä.
Hailuodossa näyteltiin ilman erikseen pystytettyjä lavasteita. Roolihahmot olivat aidoissa ympäristöissä ja luonnonvalossa niin kuvauksellisia, että en pystynyt istumaan aloillani. Onneksi minkäänlainen pönöttäminen ei kuulu luotolaisen teatteritapahtuman henkeen eikä sellaista kukaan odota.