Aihearkisto: Linnut

Sukelluksia pakkasessa

Sunday, January 15th, 2012

Tänään oli upea talvipäivä: pakkasta liki 20, lähes tyyntä ja aurinko paistoi sumun läpi yllättävän korkealta. Lunta on kertynyt hyvinkin pitkäaikaista keskiarvoa vastaava määrä, virallinen lukema lentoasemalla on 65 cm.

Telkkä oli luultavasti kyllästynyt väistelemään hyhmälauttoja ja sukelteli tällä kertaa kaupungin puolella lähellä jään reunaa.

Lintu ilmestyi Ounaskoskelle jo 12. joulukuuta.

Setä sai linnun ongella

Tuesday, January 8th, 2013

Päiväkotilapsilla riittää muistelemista pitkäksi aikaa: setä tuli pihaan pitkän ongen kanssa, pyydysti kaksi lintua pihlajasta ja pani niille renkaan jalkaan.

Osuin sattumalta paikalle, liityin joukkoon ja ikuistin tapahtuman.

Olli-Pekka hoiteli homman tyylikkäästi ennätysyleisön edessä.

Renkaan saatuaan taviokuurnat jatkoivat ruokailua ikään kuin mitään erityistä ei olisi tapahtunut.

Posted in , Linnut | Edit | Comments Off

Savanni kun taakse jäi

Thursday, August 23rd, 2007

Pekkalan kylässä Rovaniemellä lähes koko heinäkuun ajan viihtynyt savannihaikara “lähti (2.8.) jokivartta seuraillen kohti länttä”. Tämän jälkeen linnusta ei ole kuulunut mitään. Se katosi teille tietymättömille, kuten radiouutisten päätteeksi luetuissa poliisitiedotuksissa oli takavuosina tapana sanoa.

Ihmettelin havaintojen puuttumista, koska kyseessä on poikkeukselisen näyttävä ja ihmisiin tottunut lintu. Myönnän epäilleeni, että joku paikallinen eräjorma oli ylivuotiseen hirvenlihaan kyllästyneenä päättänyt keventää ruokavaliotaan.

Toisaalta oli arvattavissa, että kompassinsa kadottanut linturiepu voi ilmestyä ihmisten ilmoille aivan missä tahansa. Puoliksi tosissani muistan ehdottaneeni Huippuvuoria…

Nyt piinaava epätietoisuus linnun kohtalosta on päättynyt. Abdullah, savannien poika jatkaa hyvävoimaisena kesäseikkailuaan ja arvatkaapa missä. Pohjois-Norjassa Tromssan edustalla!

Torikeidas

Kun lokit lähtivät eikä Ounaskoskella ole juurikaan nähtävää, kaupungin parhaat lintupaikat lienevät Ounasvaaran ruokinta ja torin ympäristö.

Grilli Torikeidas ruokkii torin laidalla ihmisiä ja lintuja; lisäksi joukko puluja istuskelee lähistöllä sijaitsevan kerrostalon räystäillä ja ilmanvaihtotötsien päällä.

Paikalle ilmestyvä varpus- tai kanahaukka saa aikaan hetkellisen hämmingin. Yleensä haukka jää ilman paistia, ja linnut rauhoittuvat nopeasti.

Lauantaina varikset olivat löytäneet kiinnostavan pussin. Rohkein nousi siivilleen vasta kun koirat olivat muutaman metrin päässä.

Viikonloppu Varangilla

Monday, March 26th, 2007

Retki Jäämeren rantaan oli lyhyt, mutta antoisa. Lähdimme perjantaina iltapäivällä ja palasimme sunnuntai-iltana. Koko ajan saimme nauttia loistavasta säästä.

Lumipeite tuntureilla oli yhtenäinen ja vuonon pohjukka laajalti jäässä, mutta linnuista päätellen kevät oli hieman etuajassa. Esimerkiksi Ekkeröyn kajavayhdyskunta vaikutti jo täysilukuiselta; Hornöyan suunnalta kaukoputken kenttään saatiin suuri määrä vilkkaasti lenteleviä lunneja.

Runsaslukuisimmat vesilinnut vuonolla olivat allihaahka ja alli, tässä järjestyksessä. Ainoa pieni pettymys oli se, että emme nähneet ainuttakaan kyhmyhaahkaa. Toinen tavoitelaji, sympaattinen ja reipas merisirri nousi kertaheitolla suosikkilajieni joukkoon.

Kaikenlaista muutakin mukavaa nähtiin. Merikotkia kaksi, joista toinen istui kivellä varisten kiusattavana melko lähellä tietä. Varpusia ja variksia näkyi paljon monenlaisissa paikoissa, harakoita harvakseltaan ja Vadsön ja Vardön taajamissa joitakin puluja. Vadsön ilmalaivamaston juurella pökkelehti 8-päinen jänisparvi arvattavasti voimakkaissa kevättunnelmissa.

Muita lintuharrastajia emme tavanneet, tavallisista matkailijoista puhumattakaan: ainoat näkemämme ulkomaalaiset rekisterikilvet olivat meidän autossamme. Kesällä kaikki on toisin.

Posted in , Matkailu | Edit | Comments Off

Näkemiin!

Saturday, October 28th, 2006

Koko syksyn kohtuullisen intensiivisenä jatkunut joutsentarkkailu päättyi tänään. Vielä keskiiikkona Rovaniemen Lainaalla oli parikymmentä joutsenta, torstaina ja perjantaina yksi perhe ja tänään ei enää sitäkään. Suurimmillaan Rovaniemen joutsenparvi oli viime viikon perjantaina, jolloin ankaran pakkasyön jälkeen Lainaalta laskettiin yli 250 joutsenta.

Kemijärvellä viivytteli vielä torstaina peräti 1500 joutsenta, perjantaina 700 ja tänään 58. “Sulapaikat jäätymässä kovaa vauhtia”, kirjoitti Birdlifeen havainnot lähettänyt kemijärveläinen ornitologi Pirkka Aalto.

Kemijärven joutsensuman purkautuminen ei ole näkynyt mitenkään täällä alempana Kemijokivarressa, joten linnut ovat ilmeisesti jatkaneet matkaansa suoraan etelään.

Kuvassa telkkiä ja joutsenia Rovaniemen Lainaalla 20.10.2006.

Oppitunti

Tuesday, July 18th, 2006

Kaupungilla käydessäni satuin paikalle, kun varis piti poikaselleen ilmaisutaidon oppituntia.

-Sano kraa
-Rää!
-Eikun kraa
-Rää!

Opetus päättyi ennen kuin oli kunnolla ehtinyt alkaa. Opettaja varmaankin masentui.

Posted in , Linnut | Edit | Comments Off

Luontoretkelle Viroon

Monday, May 8th, 2006

Nousen illalla junaan ja huomenna laivaan: suuntana on Viro ja teemana arktika, arktisten vesilintujen massamuutto. Jos ajoitus osuu nappiin, lintuja on mahdollista nähdä valtavia määriä.

Tarkistin kirjastossa, että Virtsussa eli Saarenmaalle menevän lautan lähtösataman tienoilla on nähty parhaimmillaan yhden päivän aikana yli puoli miljoonaa allia! Minä olisin tyytyväinen paljon vähempäänkin.

Myös Matsalunlahden hanhien määrä nousee parhaimmillaan kymmeniin tuhansiin. Linnut lepäilevät ja tankkaavat alueella ennen raskasta loppurutistusta kohti arktisia pesimäseutuja.

Rovaniemellä saatiin viikonloppuna nauttia kesäisen lämpimästä säästä: lämpötila nousi lähelle hellelukemia. Huomiseksi ennustetaan enää kymmentä astetta, ja viiden päivän ennusteessa Lappiin on merkitty lumihiutaleitakin.

Mutta tänään on vielä lämmintä. Pihan viimeiset lumikasat hupenevat silmissä, koivut vihertävät ja pajut kukkivat.

Posted in , Matkailu | Edit | No Comments »

Riittävästi valkkareita

Monday, May 15th, 2006

Kierros Länsi-Virossa on loppusuoralla. Ensi yö majaillaan viehättävässä Haapsalun kaupungissa. Lintuja on näkynyt yli odotusten, ei ennätyksellisesti mutta valtavin määrin joka tapauksessa.

Tänään Keemun lintutornilla Matsalunlahden rannalla tavattu suomalaisorni kertoi paikalla parveilevan enimmillään jopa satatuhatta valkoposkihanhea; me näimme “vain” muutamia tuhansia. Silti tuntuu, että kyseisen lajin edustajia on nähty riittävästi.

Tämän päivän hauskin havainto oli kattohaikarapariskunta pesällään Matsalun kansallispuiston opastuskeskuksen takana. Kiitos vihjeestä samassa paikassa yöpyneelle kollega Paavo Hamuselle.

Tiedot jääkiekkokisojen tapahtumista perustuvat suoraan yhteydenpitoon, Kuressaaresta löytyneeseen viikonloppuiltikseen ja paikallisen urheiluruudun tulostietoihin. Ei puhettakaan, että Viron tv esittäisi kanavillaan otteluista edes koosteita. Ehdoton ykköslaji täällä näyttää olevan korvpalli, missä Kalev ja Rock tahkoavat finaalisarjaa.

Digiajan miellyttäviin puoliin kuuluu se, että filmiä ei tarvitse säästellä. Kuvia on syntynyt paljon, joukossa toivottavasti hyviäkin.

Posted in , Matkailu | Edit | No Comments »

Edelleen hiljaista

Saturday, April 15th, 2006

Päivittäiset tarkistuskäynnit Ounaskoskella ovat tuottaneet pettymyksen toisensa jälkeen – vain yksittäisiä lintuja on näkynyt eikä aina niitäkään.

Eilen sulassa sukelteli telkkäpari. Kevään ensimmäinen naurulokki lepäsi jään reunalla, mutta häipyi jonnekin. Tänään telkät olivat edelleen paikalla. Ounasjoen yläpuolella on näkynyt kolme joutsenta ja muutamia harmaalokkeja.

Posted in | Edit | 1 Comment »