Päivä höyrylaiva Tarjanteella

Voiko kauniin kesäpäivän viettää mukavammin kuin matkustamalla HL Tarjanteella Tampereelta Virroille? No ei! Edellytyksenä kuitenkin on, että pitää vesillä olemisesta ja maisemien katselemisesta. Matka nimittäin kestää täydet kahdeksan tuntia. (Vietin päivän Tarjanne-laivalla 29.6.2022)

Runoilijan tieksi nimetyllä vesireitillä vuorottelevat selkävedet, salmet ja kapeikot. Heti matkan alkuvaiheessa Tarjanne ylittää suurimmat selkävedet, Näsiselän ja Koljonselän. Kuulutuksissa kerrotaan näkyviin ilmestyvistä kohteista ja niihin liittyvistä historiallisista tapahtumista.

Ensimmäinen etappi päättyy Muroleen kanavalle, missä voi tulla kyytiin tai jäädä maihin ellei halua matkustaa koko matkaa. Pyöräilijät voivat ottaa ajokin laivaan ja palata maita myöten lähtöpaikkaan. Laivan saapumiset kanavalle lienevät lähiseudun kesäasukkaille viikon kohokohtia. Matkustajille yksisulkuinen kanava on kiinnostava kokemus.

Toisen kerran maihin poiketaan Ruovedellä. Laivarannan alue on kaunis ja täynnä toimintaa. Ohi kulkeneesta laivasta näki, kuinka pojat hyppivät veteen kerroksista. Ainakin yksi hyppääjä piti suorituksen aikana nenästään kiinni.

Reitin toinen kanava on suluton Kautun avokanava. Se on kaivettu siksi, että vieressä sijaitseva Kautunvuolle osoittautui laivoille liian haasteelliseksi. Seurasin matkan edistymistä Navionics-sovelluksesta, joka näyttää kanavan seudun näin:

Loppumatkan ehkä kiinnostavimmat kohteet olivat kauko-ohjattava Visuveden kääntösilta ja HL Kurun runko. Kuvassa purjevene pääsee sillan ohi Tarjanteen kanssa samalla avauksella. Paluumatkalla bussimme ylitti salmen takaisin paikalleen käännettyä siltaa pitkin.

HL Kurun runko ruostui rannalla vähän matkaa kääntösillalta Virroille päin. Alus upposi Näsijärveen syyskuussa 1929 pian lähdettyään Mustalahden satamasta. Suomen sisävesien pahin onnettomuus vaati 136 kuolonuhria; 22 veden varaan joutunutta pelastui.  HL Tarjanne osallistui pelastustoimiin.