Valo on valokuvan vihollinen

Asiakas palautti joitakin aikoja sitten katsottavana olleita kinodioja. Huonosta pakkauksesta johtuen yksi lasikehys oli rikki, muuta erikoista en huomannut vielä siinä vaiheessa. Siirsin lehdet mappiin ja unohdin asian. Varsinainen vahinko paljastui kootessani uutta lähetystä. Valopöydällä huomasin, että yhden dialehden ylimmän rivin talvikuvat vihersivät voimakkaasti. Se osa kuva-alaa, joka oli ollut GePe:n lasikehyksen peltireunan peitossa, kukersi magentanvärisenä.

Päätin aikoinaan elävöittää näyttelyäni automaattisesti pyörivällä diasarjalla. Carousel rapsahteli salin nurkassa kuukauden päivät ja normaalit aukioloajat, projisointiaikaa kuvaa kohti taisi kertyä tunnin verran. Se oli aivan liikaa Kodachrome-originaaleille, jotka vihersivät samalla tavoin kuin asiakkaan palauttamat neljä kuvaa. Pimeässä säilytetyn Kodachromen värit säilyvät E-6 tyypin filmejä paremmin, mutta uv-valo on sille myrkkyä.

Tapauksen jälkiselvittely on oma lukunsa. Kaivoin arkistosta pilalle menneen kuvan rinnakkaisruudun ja pyysin vertaamaan kuvia keskenään. Asiakassuhteen katkeamisen pelossa en vaatinut rahallista korvausta kuvien tuhoutumisesta, sen sijaan vaadin selitystä ja ilmoitin omat epäilyni värivirheen syntytavasta.

Asiakas kiisti projisoineensa kuvia ja kertoi pyytäneensä firman ulkopuolista valokuvauksen asiantuntijaa katsomaan lähettämääni kuvaparia.

Asiantuntijalle ilmiö kuului olleen aivan outo ja ennennäkemätön. Värivirheen mahdolliseksi syyksi hän oli tarjonnut kehityksessä tapahtunutta virhettä. Jopa Arja-vaimo ilmoitti välittömästi selityksen kuultuaan, että kehitysvirhe olisi näkynyt myös rinnakkaisruudussa. Ehkäpä ”asiantuntija” luulee, että kehystettynä kuvaajalle palautettava Kodachrome leikataan erillisiksi ruuduiksi jo ennen kehitystä.

Tähän oli pakko tyytyä. Jos projektori on pois laskuista, arvioni värivirheen syntytavasta on seuraavanlainen: diamapin lehtiä on säilytetty pitkään työpöydällä, jolloin pinosta esiin työntyneen lehden ylin rivi on joutunut alttiiksi suoralle uv-valolle.

Tapauksen oppi on tämä: kannattaa katsoa miten kuvia säilyttää, omia ja muiden omistamia.
9/2000