Lembit

Tallinnan Lentosataman hangaari on itsessään merkittävä nähtävyys: valmistuttuaan v.1917 se oli maailman suurin ilman keskipylväitä seisova teräsbetonirakennus. Lentosatama on Tallinnan suosituin nähtävyys, ja ehkä kiinnostavin sen monista vetonauloista on sukellusvene Lembit.

Ensimmäisellä käynnillä mahdollisuus käydä sisällä Lembitissä tuli iloisena yllätyksenä. Nauhoitin suomenkielisen selostuksen ja muokkasin sen luettavaksi:

1.
Komentokeskus on sukellusveneen aivot. Aluksen sukeltaessa miehistön saamat käskyt annettiin juuri täältä. Täältä ohjattiin myös koko alusta ja taistelutoimintaa. Pinnalla kuljettaessa alusta ohjattiin komentosillalta, joka sijaitsee pääsi yläpuolella aluksen ulkokannella.

Kun sukellusvene on sukelluksissa, se käyttää pinnanpäälliseen tähystykseen periskooppia, pitkää tähystysputkea, jolla voidaan tehdä havaintoja vedenpinnan yläpuolelta. Lembitissä oli niitä kaksi kappaletta, yksi komentajalle ja toinen ilmatähystäjälle. Tässä näkyvä on säilynyt komentajan periskooppi.

Myös laivakeittiö eli kapyysi sijaitsi täällä. Keittiön pesualtaassa on englantilaiselle alukselle ominaiseen tapaan kaksi hanaa.

Kun sukellusveneen tuli sukeltaa nopeasti, koko miehistön tuli juosta noin 50 sekunnissa sukellusveneen keulaan, jotta sukellusveneen painopiste saatiin aluksen kärkeen tarvittaessa myös pimeässä ja käsin tunnustelemalla. Sukellusvene laskeutui siinä ajassa jo noin 9 metrin syvyyteen.

2.
Moottoriosasto on sukellusveneen sydän. Tässä oli kaksi dieselmoottoria pinnalla liikkumiseen ja kaksi sähkömoottoria pinnan alla liikkumiseen.

Sukellusveneitä rakennettiin Englannissa Viron merivoimille alun perin kaksi, Lembitin lisäksi myös täsmälleen samanlainen Kalev, joka katosi toisen maailmansodan aikana. Sukellusveneet olivat Viron merivoimien ensimmäisiä aluksia, joissa oli diesel-moottori. Se oli suuri etu höyrykoneisiin nähden, sillä kyseiset moottorit saatiin paljon nopeammin ajokuntoon.

Lembit saattoi olla taloudellisesti ajettaessa merellä enintään 28 päivää, mutta veden alla vain yhden vuorokauden. Täydellä teholla ajettaessa akut tyhjenivät jo parissa tunnissa. Muuten, myös konemiehinä toimivat aliupseerit käyttivät öljyisessä työssään miehistön valkoisia puseroita. Heidän tuli osata käyttää moottoria myös pimeässä kuulostellen ja käsin tunnustelemalla.

3.
Upseerien messi oli tarkoitettu aluksen neljälle tärkeimmälle miehelle, komentajan lisäksi komentajan apulaiselle, torpeedoupseerille ja insinöörimekaanikolle. Komentaja yöpyi omassa hytissään, muut kolme upseeria täällä.

Lembitin lattian alla on suuret tekniikka- ja varastotilat. Jalkojesi alla olevassa osassa oli esimerkiksi ammuskellari 2000 patruunalle, joita käytettiin aluksen ilmatorjuntatykissä.

Seinällä sijaitseva puhelin kytkettiin rantauduttaessa kaupungin puhelinverkkoon. WC:n käyttöä sääteli sukellusveneessä monimutkainen 8-vaiheinen toimenpide ilmasäiliön sopivalle paineelle täyttämiseen liittyen. WC:n luona sijaitsi alun perin upseerien pesutila, joka ei ole säilynyt tähän päivään. Se muutettiin Toisen maailmansodan aikana hydroakustiikkahuoneeksi.